Det digitala vårdmötet




2 okt 2019

0 dagar 0 timmar 0 minuter 0 sekunder









När patienten medverkar i digital vård  

Den nya tekniken öppnar upp för möjligheter att låta patienten själv övervaka och styra vården i sitt sjukdomsförlopp. Vinsten för den enskilda patienten, och för samhället, har potential att bli enorm och kan kanske vara en del av det som krävs för att vi ska klara framtidens vårdbehov. Samtidigt får patienten mer kontroll och större delaktighet i sin egen vård. Möjligheterna till personcentrerad vård ökar – inte minst om patienterna också är delaktiga i utvecklingen av nya vårdtjänster och arbetssätt.

 

Hur ser man till att digitala e-hälsolösningar är säkra och inte gör skada? Hur kan man dela vårddata och göra den värdefull för patienten? Vad behöver vården göra för att bli redo att ta emot data och vems är ansvaret?  Hur ska patienterna ta plats i vårdens utvecklingsarbete?

Talare (fler under inbjudan)

Göran Larsson

Göran Larsson

Forsknings- och utbildningsdirektör, adj. Professor, Region Jämtland Härjedalen
Sofia Svanteson

Sofia Svanteson

vd och grundare, Elsa science
 Jenny Christensson

Jenny Christensson

chief patient officer, Elsa science
Anders Stridh

Anders Stridh

strateg, ledningsstaben, Skatteverket
Madeleine Beerman

Madeleine Beerman

spetspatient, tidigare ordförande i Unga reumatiker
Christer Rosenberg

Christer Rosenberg

läkare, specialist i allmänmedicin
Info

Datum: Onsdag 2 oktober 2019

Tid: ​Registrering från kl 08.30

Var: Bonnier Conference Center, Torsgatan 21, Stockholm​

Deltagaravgift

För er som är prenumeranter på Dagens medicin, maila: marko.mujic@bonniernews.se för rabatt.


Early bird-priser 

3.495:- exkl. moms för anställda och förtroendevalda i sjukvården, företrädare för myndigheter och patienter.


6.995:- exkl. moms för  leverantörer av produkter och tjänster till ovanstående.


6.495:- exkl. moms för båda dagarna i augusti och oktober för anställda och förtroendevalda i sjukvården, företrädare för myndigheter och patienter.


12.995:- exkl. moms för båda dagarna i augusti och oktober för leverantörer av produkter och tjänster till ovanstående.

Programmet uppdateras kontinuerligt
onsdag, oktober 2, 2019
08:30 - 17:00 CEST

Hack for health – när patienterna får vara med från början

Beteendedesign - en nyckel till bättre hälsa och större engagemang

Oavsett om det handlar om prevention, eller att svara bättre på sin behandling och leva så väl som möjligt med en kronisk sjukdom, innebär det för många av oss att vi måste ändra våra levnadsvanor. Hur kan digitala tjänster hjälpa oss med något av de svåraste som finns? Vi får höra om en process med fokus på patienternas behov och beteenden och hur det påverkar en tjänsts innehåll och utformning.​

Visa detaljer Gömma detaljer

Skatteverket 2.1: Från kundfokus till kundens fokus

Från att ha tidigare ha varit en fruktad skattefogde har Skatteverket genom värdestyrning och målmedvetet arbete med attityder blivit en omtyckt servicemyndighet som medborgarna litar på. Men det räcker inte. Nu har det blivit dags för nästa uppgradering. I sin andra föreläsning berättar strategen Anders Stridh om Skatteverkets strategi för att rucka på perspektivet på nytt.

Visa detaljer Gömma detaljer

Frukostseminiarium tillsammans med Telia

Framtidens patient – en uppkopplad partner i vården

Att ge multisjuka makten över den egna hälsan – vad säger forskningen?

Hälso- och sjukvården står inför en snabbt ökande andel åldrande befolkning med kraftigt ökande vårdbehov samtidigt som regioner och kommuner förväntas gå med underskott. Vård på distans prövas i Sverige såväl som internationellt, för att möta utmaningen. Utifrån ett större antal systematiska översikter över randomiserade studier inom området RPM, Remote Patient Monitoring, distans- eller hemmonitorering, presenterar allmänläkaren Christer Rosenberg resultat.


Visa detaljer Gömma detaljer
08:30 - 17:00 CEST

Hack for health – när patienterna får vara med från början

Beteendedesign - en nyckel till bättre hälsa och större engagemang

Oavsett om det handlar om prevention, eller att svara bättre på sin behandling och leva så väl som möjligt med en kronisk sjukdom, innebär det för många av oss att vi måste ändra våra levnadsvanor. Hur kan digitala tjänster hjälpa oss med något av de svåraste som finns? Vi får höra om en process med fokus på patienternas behov och beteenden och hur det påverkar en tjänsts innehåll och utformning.​

Visa detaljer Gömma detaljer

Skatteverket 2.1: Från kundfokus till kundens fokus

Från att ha tidigare ha varit en fruktad skattefogde har Skatteverket genom värdestyrning och målmedvetet arbete med attityder blivit en omtyckt servicemyndighet som medborgarna litar på. Men det räcker inte. Nu har det blivit dags för nästa uppgradering. I sin andra föreläsning berättar strategen Anders Stridh om Skatteverkets strategi för att rucka på perspektivet på nytt.

Visa detaljer Gömma detaljer

Frukostseminiarium tillsammans med Telia

Framtidens patient – en uppkopplad partner i vården

Att ge multisjuka makten över den egna hälsan – vad säger forskningen?

Hälso- och sjukvården står inför en snabbt ökande andel åldrande befolkning med kraftigt ökande vårdbehov samtidigt som regioner och kommuner förväntas gå med underskott. Vård på distans prövas i Sverige såväl som internationellt, för att möta utmaningen. Utifrån ett större antal systematiska översikter över randomiserade studier inom området RPM, Remote Patient Monitoring, distans- eller hemmonitorering, presenterar allmänläkaren Christer Rosenberg resultat.


Visa detaljer Gömma detaljer

Partner

Kontakta oss

Image

Charlotta Kjellberg 
Projektledare

charlotta.kjellberg@dagensmedicin.se 
+46 70 722 76 72

Image

Marko Mujic

Deltagaransvarig

marko.mujic@bonniernews.se

+46 72 252 68 32

Image

Mariam Muradyan

Partneransvarig

mariam.muradyan@bbm.bonnier.se

+46 73 890 61 35

Bonnier Conference Center
Torsgatan 21, Stockholm 113 21 , Sweden